Als bedrijf kan het voorkomen dat je geconfronteerd wordt met een schadeclaim. Dit kan verschillende redenen hebben, zoals een contractuele afspraak die niet nagekomen is, of een ongeluk op de werkvloer. Het is belangrijk om hier op een professionele manier mee om te gaan. In deze blogpost lees je wat je kunt doen als je als bedrijf een schadeclaim ontvangen hebt.
Neem contact op met een advocaat
Als je een schadeclaim ontvangt, is het verstandig om zo snel mogelijk contact op te nemen met een advocaat. Een advocaat gespecialiseerd in schaderecht kan je helpen om de claim te beoordelen en te kijken of deze rechtsgeldig is. Daarnaast kan een advocaat je helpen om te onderhandelen over de hoogte van de schadevergoeding.
Verzamel bewijsmateriaal
Het is belangrijk om zoveel mogelijk bewijsmateriaal te verzamelen dat relevant kan zijn voor de schadeclaim. Hierbij kun je denken aan contracten, foto's en getuigenverklaringen. Dit kan helpen om te beoordelen of de claim terecht is en om te onderhandelen over de hoogte van de schadevergoeding.
Bekijk je verzekering
Als bedrijf is het verstandig om een aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. Hiermee ben je verzekerd voor schadeclaims die voortvloeien uit je bedrijfsactiviteiten. Wanneer je een schadeclaim ontvangt, is het van belang om te onderzoeken of deze gedekt wordt door jouw verzekering. Niet alle soorten schade vallen namelijk onder de dekking van een verzekering. Indien de schade wel onder de dekking van jouw verzekering valt, kan je verzekeraar je ondersteunen bij het afhandelen van de claim. Jouw verzekeraar heeft hierbij de expertise om de schade op een juiste wijze in kaart te brengen, een schadeformulier op te stellen en daarbij de benodigde bewijsstukken te verzamelen. Door deze ondersteuning kan je verzekeraar de claim snel en zorgvuldig afhandelen, waardoor jij zo snel mogelijk je schadevergoeding kunt ontvangen.
Ga in gesprek
Het is altijd goed om in gesprek te gaan met de partij die de schadeclaim heeft ingediend. Dit kan helpen om de situatie uit te leggen en eventuele misverstanden uit de weg te ruimen. Daarnaast kan het ook helpen om tot een oplossing te komen die voor beide partijen acceptabel is.
Conclusie
Als bedrijf kan een schadeclaim ontvangen een vervelende situatie zijn. Het is belangrijk om deze claim op een professionele manier af te handelen en hierbij eventueel de hulp van een gespecialiseerde advocaat in te schakelen. Verzamel zo veel mogelijk bewijsmateriaal en bekijk of de claim onder je verzekering valt. Ga ook altijd in gesprek met de partij die de claim heeft ingediend. Zo kun je hopelijk tot een oplossing komen die voor beide partijen acceptabel is.
Heb je als bedrijf hulp nodig bij het afhandelen van een schadeclaim? Neem dan contact op met Advocatenkantoor Stappers. Onze advocaten zijn gespecialiseerd in schaderecht en staan je graag bij. Je kunt ons bereiken via ons telefoonnummer +32 (0) 14 70 44 70 of via ons e-mailadres info@advocatenkantoorstappers.be.
|