De illusie van privacy: de keerzijde van gebruiksgemak


Vorige maand hebben we voor de verjaardag van mijn zoontje een barbecue georganiseerd voor de familie. Mijn zoektocht naar een goede slager begon in Google en ik kwam al snel terecht bij Farm Beef Boutique uit Zonhoven.

Dankzij hun Google reviews kwam ik via een zekere Martine Houben dit te weten: “Ben heel aangenaam verrast door de kwaliteit en de prijs van het vlees.Ben er toevallig op uit gekomen.Het ligt bij mij in de buurt.Het personeel is heel vriendelijk en de winkel is heel proper.Het aangename is dat je ook in t groot kunt bestellen.En dat het rechtstreeks van de boerderij komt.Dat verschil proef je.” Reden genoeg om eens een kijkje te nemen.

Google Maps bracht me, dankzij de GPS in mijn iPhone, tot aan hun voordeur en na mijn vertrek vroeg Google me hoe het er was en of ik mijn tijdlijn in Google Maps aan wou vullen. Handig zeg, al die technologie. 

Beveilig uw Google, Facebook, LinkedIN en Twitter accounts tegen hackers | UP-TO-DATE WebDesign

Beveilig uw Google, Facebook, LinkedIN en Twitter accounts tegen hackers door 2 factor authenticatie in te schakelen.


De keerzijde is dat er van privacy geen sprake meer is. Mijn internetprovider en de overheid kunnen altijd achterhalen welke sites ik heb bezocht, op welk tijdstip ik dat deed en welke pagina's ik dan precies bezocht heb. Mijn bank weet welke betalingen ik doe en hoeveel geld ik in beheer heb. Mijn mobiele provider weet precies wie ik bel, wanneer ik dat doe en voor hoe lang. De fabrikant van mijn smartphone weet altijd waar ik ben, wie ik ben, wat ik doe en wat mij interesseert. Handig is de stembediening van Samsung en Google om mijn tv te bedienen, maar tegelijk worden via die microfoon gesprekken systematisch geanalyseerd om meer te weten te komen over mijn interesses.  


Al deze verzamelde gegevens creĆ«ren een digitale identiteit. De persoon die jij bent als je denkt dat niemand met je meekijkt. Bedrijven en organisaties achter deze data kennen je beter dan dat de mensen in je "inner circle". De ongefilterde versie van jezelf. En daar kunnen onze regelgevers en de vernieuwde AVG niets meer aan doen. 

UP-TO-DATE met Emiel Jans | Hoe maak ik een goed blogbericht?

Hoe is het toch zo ver kunnen komen? Het antwoord is zo simpel als dat het confronterend is: We hebben onze privacy ingeruild voor comfort. En daar kan de overheid en de vernieuwde AVG niets meer aan veranderen.

Kan je dan helemaal niets doen om je privacy te beschermen? Toch wel. Wees er in de eerste plaats bewust van dat je zelf verantwoordelijk bent voor je eigen privacy.  

2DD95E41-71AD-4012-9A5B-7BB7697A336A.jpegIMG_7187.png104D722F-1904-4B2D-9F97-76ECFA68CAA2.jpegimage.jpg

De illusie van privacy & 10 gratis tips en tools om jezelf te beschermen

Zodra je online en elektronisch actief bent, is er van privacy geen sprake meer. Je internet-provider en onze overheid kunnen bijvoorbeeld altijd achterhalen welke sites je hebt bezocht op welk tijdstip. Je bank weet welke betalingen je doet en hoeveel geld jij dus in beheer hebt. Je mobiele-provider weet precies wie jij belt, wanneer je dat doet en hoe lang. De fabrikant van je smartphone weet precies waar jij zit, wie je belt, wie jij bent en wat jou interesseert. Dit zijn slechts enkele voorbeelden van de privacy waarvan we het ondertussen "normaal" vinden dat we die niet meer hebben.

En tot slot: gebruik je gezond verstand. Mijn 5-sterren review aan Farm Beef Boutique komt alvast gewoon openbaar bij Google terecht. Bedankt nog voor de tip Martine. 

Referenties

In de kijker

In de kijker

Updates

Inschrijven Nieuwsbrief

Zo word je altijd als eerste op de hoogte gebracht van ons laatste nieuws, updates, jobs, tips & promoties. Stay UP-TO-DATE!

NUMMER #1 "Webdesigner Belgium": 

Uitstekend

4,8 uit 5 | gebaseerd op +430 GOOGLE REVIEWS

Referentieblogs

BEKIJK ALLES   >>

WEBSITE LATEN MAKEN?

Kies een Smart-Site en je wilt nooit meer iets anders

Een Smart-Site maakt het gemakkelijk om automatisch up-to-date te blijven met je klanten en overal aanwezig te zijn.

Graag een afspraak