Wegwijs in de wereld van crowdsourcing


Als crowdsourcing op de juiste manier wordt gebruikt, kan dit een revolutie teweegbrengen in hele industrieën. Maar wat is crowdsourcing precies en hoe gebruiken bedrijven het?

Wat is crowdsourcing?

Crowdsourcing is het online benutten van de kennis, ervaringen of creativiteit van derden. Dit kan je nagegaan met een interview of getuigenis maar ook met een uitgebreide case study of cijfermateriaal. Deze crowdsourced content kan je verkrijgen bij je publiek of bij een expert. 

Je doelgroep kan bestaan uit creatievelingen, ondernemers, investeerders, onderzoekers, consumenten en misschien zelfs programmeurs. Het zijn net deze personen die je online kunnen helpen om je doelstelling of droom te verwezenlijken. 

Wat is de impact van crowdsourcing? 

De voordelen van crowdsourcing zijn onder meer kostenbesparingen, snelheid en de mogelijkheid om te werken met mensen die vaardigheden hebben die je intern team misschien niet heeft. Als het uitvoeren van een taak doorgaans één medewerker per week kost, kan een bedrijf de doorlooptijd terugbrengen tot een kwestie van uren door de taak op te splitsen in veel kleinere delen en die segmenten aan een groot aantal werknemers te geven.

Crowdsourcing, wat kun je ermee? 5 inspirerende voorbeelden - Frankwatching

Nee, we hebben het niet over crowdsurfen of cruwdfunding: kijk mee naar 5 (levensreddende) voorbeelden van crowdsourcing.


  • Je straalt authenticiteit uit en creëert meer impact op je doelgroep omdat je echte mensen aan het woord laat.
  • Je krijgt inzichten over je doelgroep die je later kan inzetten in nieuwe projecten.
  • Diverse personen zorgen voor unieke ideeën die nooit eerder werden benut.
  • Crowdsourced content krijgt meer aandacht op sociale media dan gewone berichtgeving. Het doet gebruikers letterlijk stoppen met scrollen.
  • Het is een budgetvriendelijke marketingstrategie.

Hoe verzamel ik crowdsourced content?

Verzamel Google reviews

Onbewust kennen we deze vorm van crowdsourced content allemaal. Geef het maar toe, wanneer we een product willen aankopen dan scrollen we al snel naar de reviews. Een positieve klantervaring kan dus dé doorslaggever zijn voor jouw bedrijf. Je kan via Google Mijn Bedrijf alvast een reviewformulier delen met je doelgroep, maar post ook zeker een call-to-action op je website en sociale media kanalen. En vergeet mond-tot-mond reclame niet.


Creëer een hashtag en zet volgers aan om deze te gebruiken

Het gebruik van een zelfbedachte hashtag genereert authentieke content zonder dat je het zelf moet maken. Verzamel de mooiste berichten en deel ze op je eigen kanalen in de vorm van een story, repost of compilatie. Als je zoekt op de hashtag in Instagram vind je een overzicht van alle berichten van volgers die je hashtag hebben gebruikt. 

Hashtags en social media groepen uitgelegd | UNIZO Limburg | Emiel Jans

Interactief delen

Leer je volgers op een interactieve manier kennismaken met jouw onderneming en andersom. Dit kan met de uitgebreide Facebook en Instagram polls. Denk maar aan vraagstickers, emoji sliders en quizzen. Heb je zelf een creatieve onderneming? Integreer dan een wedstrijd of challenge. Of organiseer een live Q&A en ga in gesprek met een trouwe volger. 

Tot slot kan je experimenteren met story takeovers. Hierbij laat je een consument, collega, klant of influencer voor één dag je stories beheren. Een frisse kijk op je branding gegarandeerd.



 Select an Image

Good to know

  • Stel een uitgebreid plan op met de voorbereiding en follow-up van de campagne.
  • Voorkom valkuilen en stel een doelstelling op bij aanvang van de campagne. Enkel zo kan je bewust content genereren en tijd investeren in het crowdsourcen.
  • Stel een duidelijke vraagstelling op voor je doelpubliek.
  • Laat je doelgroep op voorhand weten wat je met hun input gaat doen en schenk waardering aan hun persoonlijke bijdrage. Dit mag niet vergeten worden in het proces, ze zijn tenslotte de fundering van je campagne.

Crowdsourcing kan zorgen voor een fenomenale customer journey wanneer je het goed inzet. Natuurlijk bestaan er ontzettend veel verschillende manieren om crowdsourced content te genereren maar met onze tips zet je alvast de eerste stap. We zien elkaar bij de volgende Facebook Live dan maar?

Aanbevolen voor jou

Start gericht online te communiceren met je (nieuwe) klanten

Wacht niet enkel tot je gevonden wordt maar communiceer online rechtstreeks met je doelgroepen op je site, blog, social media en per mail.

Maak een afspraak

In de kijker

Updates

Inschrijven Nieuwsbrief

Zo word je altijd als eerste op de hoogte gebracht van ons laatste nieuws, updates, jobs, tips & promoties. Stay UP-TO-DATE!

Wat anderen over ons zeggen

NIEUW: UP-TO-DATE MY BUSINESS

Makkelijker, sneller & veiliger kan niet meer!

Ontdek onze nieuwe app waarmee je altijd & overal je (nieuwe) klanten kan bereiken met 1 klik. Tegelijk op je blog, site, social media & per mail.

Ontdek Meer

In de kijker

Updates

Inschrijven Nieuwsbrief

Zo word je altijd als eerste op de hoogte gebracht van ons laatste nieuws, updates, jobs, tips & promoties. Stay UP-TO-DATE!

NIEUW: UP-TO-DATE MY BUSINESS

Makkelijker, sneller & veiliger kan niet meer!

Ontdek onze nieuwe app waarmee je altijd & overal je (nieuwe) klanten kan bereiken met 1 klik. Tegelijk op je blog, site, social media & per mail.

Ontdek Meer